My Love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, March 15, 2010

Salah orang (“,)


Hari Ahad lepas, ibu dan ayah suruh aku balik sebab ada kenduri adik aku bersunat. Disebabkan adik aku yg bekerja di TNB ada kerja lebih masa, terpaksalah kami balik awal pagi Ahad selepas Subuh. Aku ajak roommate aku pergi sekali (Shida). Aku terpaksa cari seorang lagi kawan yang boleh memandu sebab adik aku memang tak larat nak drive sebab dia habis kerja kul 2 pagi dan kul 5 pagi dia dah bertolak ke UIA ambik aku. Sebelum ni pun, dah 2 malam dia tak cukup tido. Jadi agak berisiko jika dia yg memandu seorang diri.

Bila dah akhir semester ni banyak kerja yang perlu disiapkan. Disamping, banyak juga program pada hari Ahad tu. Kawan-kawan yang rapat, semua tak boleh nak ikut aku balik. Susah betul bila tak tahu memandu, aku baru nak gi bengkel praktikal, Shida pulak baru nak ambik test JPJ. Jadi terpaksalah kol semua orang yg aku kenal.

Tiba-tiba nama seseorang ni terlintas difikiran. Aku pun malas nak fikir lagi dah. Aku suruh Shida mesej dia, ajak dia pergi. Aku kenal dia sebab kitorang pernah buat program kerjasama sekali. Tak de lah rapat sangat, tapi kalau terserempak kat tepi jalan tu senyum je lah. Mesej ngn dia pun tak pernah. Alhamdulillah, dia bersetuju untuk ikut dan tolong memandu balik ke Perak.

Al-kisahnya bermula disini….

Aku baru je mengejutkan seluruh ahli keluarga aku tentang lamaran seorang imam ni. Jadi, ibu dan ayah aku pun meminta pandangan seluruh ahli keluarga tentang hal ini termasuklah opah, tuk, pakcik2 dan makcik2 aku tanpa pengetahuan aku. Tapi, aku dah bagitahu kat ayah dan ibu yang aku baru je tolak lamaran tu tanpa sempat berbincang apa-apa.

Jadi cerita tentang hal ini masih panas lagi sebab janjinya aku nak ajak imam tu datang terus jumpa ibu dan ayah. Tapi, aku sudah pun menolak lamaran tanpa sempat membawa dia berjumpa ibu dan ayah. Aku fikir, mengajak ‘dia’ balik sekali adalah tindakan yang tidak tepat. Aku ingat nak cerita tentang hal ni pada ‘dia’ sebelum bertolak, tapi aku tangguhkan dulu sebab tak nak cerita depan adik aku…huhu.

Setelah 2jam perjalanan, kami pun selamat sampai ke perkarangan rumah aku. Hmm…’dia’ memang pemandu yang berhemah…haha. Sampai je dirumah, aku terus kenalkan ‘dia’ pada semua yang ada disitu. Awal pagi tu, masih belum ramai yang sampai. Lepas je sarapan, pakcik aku yang buat catering sampai. Aku suruh ‘dia’ tolong apa2 yang patut. Pakcik aku tu memamg buli dan suruh dia buat kerja habis-habisan. Pakcik aku memang panggil dia bakal menantu. Waktu tu, aku tengok dia memang kelu lidah untuk berkata-kata. ‘Dia’, ibu dan ayah hanya mampu tersenyum je. Aku kesian dan bersalah sangat pada ‘dia’….Syafa….Syafa….

‘Dia’ ada cakap kat aku yang dia memang ‘jemm’ waktu pakcik aku cakap macam tu. Mana taknya, dah dia memang tak tahu apa-apa…memang lah dia ‘jemm’. Keadaan menjadi semakin panas bila ahli keluargaku semakin ramai yang tiba. Kenduri tamat jam 5.30 petang. Selesai mengemas pada jam 6.30 petang. Kami akan bertolak pulang ke KL semula lepas sembahyang maghrib.

Dikesempatan yang ada inilah, opah sempat bertanya pada aku. “Inike imam tu?”. Aku terus jawab, “Bukanlah, ini kawan je…tak lebih dari itu”. Lupa pulak aku, patutla semua orang ingat dia la imam tu sebab perwatakan dia memang dah macam imam pun. Asyik bersongkok je dari keluar kereta sampai la nak bertolak pulang. Songkok memang tak lekang dikepala…huhu. Opah sempat cakap yang dia berkenan kat ‘dia’. Hmm…aku pulak yang ‘jemm’.

Waktu nak solat maghrib, aku tak bagi dia pergi surau. Aku suruh dia berjemaah je kat rumah sebab ayah dan tuk memang tak larat dah nak ke surau yang ajak jauh jugak dari rumah aku. Ayah suruh aku cakap kat ‘dia’ yang ayah nak dia yang jadi imam sebab ayah cakap ayah sakit mulut…haha. Bila aku cakap kat ‘dia’, ‘dia’ mula la tersenyum simpul. ‘Dia’ cakap, elok yang tua jadi imam. Aku malas nak berbahas dengan dia. Biarlah dia handle sendiri…huhu. Keluar je dari bilik, ayah terus suruh ‘dia’ jadi imam. Nak tak nak, memang ‘dia’ la yang kena jadi imam.

Yang mengejutkan aku dan menjadi tanda tanya pada diri aku adalah, lepas je selesai solat maghrib ayah seolah-olah ada sesi khas dengan ‘dia’. Begitu khusyuk dan penuh tekun sekali ‘dia’ mendengar. Sampai sekarang aku pun tak tahu apa yang diorang bualkan kan. Pelik, sebab ayah memang susah nak percaya pada orang. Lebih-lebih lagi orang yang baru kenal. Kata ayah, dia nak yang terbaik untuk anak2nya. Sebab itu, ayah nampak macam terlalu tegas dalam pemilihan calon ni. Tapi kali ni, lain pulak jadinya. Ayah seolah-olah percaya dan yakin dengan ‘dia’. Masalah besar ni, sebab aku dan ‘dia’ tak ada apa-apa. Kitorang baru je rapat.

Ayah seolah-olah dah pun menceritakan tentang latarbelakang keluarga kami pada ‘dia’ dan tentang segala penyakit yang dihidapi ayah sekarang. Satu keajaiban nampaknya…Dah la waktu petang tadi, ‘dia’ ditemuduga oleh opah dan tuk. Sekarang, ayah pulak…tapi, ni dah salah orang ni…huhu.

Masuk je kereta, aku terus minta maaf pada ‘dia’ atas segala salah faham yang terjadi. Dan aku terpaksa terangkan tentang perkara yang sebenar pada dia. Aku tanya ‘dia’, apa yang ayah borakkan? ‘Dia’ cakap…”Ohh, itu rahsia. Mana boleh bagitahu. Ko pun jangan tanya kat ayah ko. Cuma dia cakap, ko ni dah tua…..” Hmm….memang pelik…Makin keliru aku dibuatnya…

3 comments:

Amirah Al-Urduni said...

mungkinkah si'dia' itu pengganti imam?
adakah aku mengenali si 'dia' duhai sayang?

Puteriku Sayang said...

Tak lah....ko tak knal pun. Kan aku tulis, aku tak rapat ngn dia..cma pnah buat prog sama je...

Faridah Mohd Tap said...

haha...aku dah tahu citer tu..
kesian giler kat 'dia' tu

syafa...syafa...