My Love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 18, 2009

Survival – Recreation (CCRN 3152)


Menyesal dan sedih…inilah yang aku rasakan di saat kawan-kawan yang lain riang dan gembira. Sebagai seorang perempuan, aku ingin melengkapkan diri aku dengan skil memasak ataupun menjahit. Tapi sayang seribu kali sayang, ini adalah skil yang menjadi tumpuan ramai. Akhirnya, dengan rasa berat hati aku mengambil skil reakrasi sebab aku memang sukakan aktiviti lasak.

Pada 6-9 Mac yang lalu, CCRN 3152 telah mengadakan program survival di Pulau Pangkor. Semua yang mengambil skil ini, wajib hadir sebab ia merangkumi 40 markah. Nak tak nak aku mesti kena pergi walaupun berat hati. Aku rasa terkilan sangat sebab tarikh tu sama dengan tarikh himpunan 100ribu orang mansuhkan PPSMI.

Kami bertolak pada jam 1.00pagi dan tiba di Lumut pada jam 6.00pagi. Seterusnya aktiviti diteruskan dengan menaiki feri untuk ke Pulau Pangkor. Setibanya disana, kami terus bergerak ke masjid berhampiran untuk pembahagian kumpulan bagi meneruskan aktiviti survival. Kami diberi tugasan untuk ke setiap checkpoint dengan menggunakan kompas. Checkpoint yang terakhir sepatutnya kami akan terus sampai ke tapak perkhemahan tapi malangnya kami sesat di dalam hutan.

Ketika didalam hutan banyak mengajar aku erti kesabaran dan semangat setia kawan. Bayangkan sepatutnya, masuk hutan kenala berada dalam keadaan selesa untuk mendaki tetapi aku kena menjinjing sekampit gula. Nak tak nak, aku kena bawa jugak. Persediaan dari segi mental dan fizikal amat-amatlah diperlukan terutamanya ketika sesat. Kalau tak kuat, aku fikir aku boleh jadi gila sebab penat sangat dan terpaksa patah balik untuk cari jalan keluar di saat bekalan air yang tidak mencukupi dan ada orang yang cedera. Akhirnya, kami seramai 134 orang (sepatutnya 144 tapi ada kumpulan yang jauh menyasar ke tempat lain) mengambil keputusan untuk redah je jalan yang ada asalkan kami keluar dari hutan sebelum maghrib kerana hari seperti hendak hujan dan guruh sudah mula kedengaran. Alhamdulillah, berkat doa kami, akhirnya kami sampai ke perkampungan tempat mula-mula kami mendaki. Walaupun ini bukan tempat yang sepatutnya kami tuju, tapi kami tetap bersyukur dan menarik nafas lega. Aku adalah diantara yang turun paling awal.

Aku boleh dikatakan diantara peserta yang degil juga sebab sepatutnya kami dikehendaki untuk bergerak segera ke tapak perkhemahan. Tetapi, aku dan beberapa lagi sahabat yang lain singgah makan di kedai dahulu. Sepatutnya kami tidak dibenarkan makan di mana-mana kedai kerana kami telah dibekalkan dengan gula, tepung, dan garam. Bayangkan, macam mana nak masak bila tak ada minyak dan kuali. Tapi aku ada mendengar arahan yang boleh bergerak ke tapak pekhemahan selepas sembahyang maghrib. Aku dan seorang lagi sahabat curi-curi mandi dan kami tunggu sehingga azan Isya’ berkumandang. Sebabnya aku tahu, bila sampai di tapak perkhemahan nanti pasti susah untuk mendapatkan bekalan air dan tempat untuk sembahyang kerana waktu tu hujan turun dengan lebatnya. Aku tahu aku seperti mementingkan diri sendiri, tapi memang ada arahan yang menyatakan boleh bergerak selepas sembahyang maghrib. Aku cuma terlewat sikit je dan terpaksa menanti kerana hujan turun dengan lebatnya. Dan lebih parah lagi, apabila semua orang ada membawa baju hujan, tapi aku tak bawa. Aku boleh lupa untuk bawa baju hujan sedangkan pengalaman lepas telah banyak mengajar aku. Inilah akibatnya bila hati tidak sepenuhnya ikhlas untuk menyertai program ini.

Dahlah dari awal lagi aku takde mood, keadaan tambah membingungkan aku bila malam itu kami dikehandaki membuat khemah dengan hanya menggunakan kayu dan daun-daun sahaja dangan cuaca yang tidak mengizinkan. Dengan aku tidak membawa baju hujan, aku tidak dapat membantu ahli kumpulan yang lain membuat khemah kerana waktu itu aku hanya sehelai sepinggang. Kami tidak dibenarkan mengambil beg. Aku bertambah bingung bila melihat keadaan sekeliling. Percampuran diantara lelaki dan perempuan yang sangat dashyat sehinggakan aku tidak dapat membezakan yang mana satu lelaki dan perempuan. Aku akhirnya menangis sendiri kerana ketika itu aku tidak mempunyai kekuatan untuk melakukan apa-apa disaat aku menjadi minoriti dikalangan majoriti. Aku kesal kerana aku tidak mampu mengubah keadaan kepada yang lebih baik.

Keesokan harinya, kami melakukan aktiviti yang tidak kurang hebatnya seperti water confident, kayak sehingga ke tengah pulau dan abseling. Hari ini, emosi aku sedikit terkawal berbanding semalam. Pada sebelah malam, kami adakan BBQ.

Hari yang terakhir adalah hari yang paling menggembirakan aku sebab aku tidak pulang bersama peserta yang lain. Aku pulang bersama ayah dan ibu..huhu. Walaupun nampak seperti tidak adil, tapi aku tidak peduli. Aku tak kisah walaupun aku terpaksa menaiki feri seorang diri untuk kembali ke Lumut.

Alhamdulillah, program ini banyak mengajar aku untuk lebih bersabar. Pelatih aku juga mengatakan yang: “Kami bukan hendak mendera anda semua, tapi kami mahu anda rasakan macam mana hidup dalam kesusahan supaya anda boleh terus survive”. Hidup ini tidak selalunya indah. Kadang kala kita harus belajar dan rasai penderitaan sesetengah orang. Hidup bagaikan roda, adakalanya kita berada di atas dan adakalanya kita bera di bawah.

1 comment:

Nur Qistina said...

sedih kan syafa?bila kita hanya mampu untuk membenci perlakuan mereka di depan mata hanya dalam hati..lemahnya iman kita tika itu..entah apa yang diorg fikirkan..maruah yang sepatutnya dijaga dipijak2 begitu saja..