My Love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 26, 2008

MEMORANDUM Penempatan Semula Pelarian Pelastin...

21 November, Putrajaya – Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) atas rasa prihatin dan sifat kemanusiaan, hari ini menyerahkan ‘Memorandum Penempatan Semula Pelarian Palestin yang Berada di Kem Pelarian Sempadan Syria-Iraq di Malaysia’ kepada Y.A.B. Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia pada pukul 10.30 pagi tadi. Memorandum tersebut bertujuan untuk menggesa kerajaan Malaysia menerima program penempatan semula pelarian Palestin yang kini berada di kem pelarian sempadan Syria-Iraq di Malaysia. Penyerahan memorandum tersebut dilaksanakan oleh Muhammad Faisal Abdul Aziz, Naib Presiden Antarabangsa PKPIM yang turut disertai oleh wakil daripada Citizen International dan Muslim Care Malaysia.

PKPIM diwakili oleh Muhammad Faisal Abdul Aziz di dalam misi lawatan yang diselia dan diselenggara oleh United Nations High Commissioners for Refugees (UNHCR) pada 9 hingga 13 November 2008 lalu ke tiga buah kem Pelarian Palestin iaitu Al-Waleed sempadan Syria), Al- Tanf (di antara Syria dan Iraq di “no mans land”) dan El-Hol (di dalam Syria berdekatan sempadan Iraq). Matlamat akhir lawatan tersebut adalah untuk mencari jalan penyelesaian penempatan semula pelarian Palestin ke negara-negara lain agar penderitaan hidup yang mereka alami di perkhemahan pelarian yang wujud sejak hampir tiga tahun itu dapat diakhiri untuk menjamin masa depan anak-anak mereka. (dalam Iraq berdekatan dengan

Memorandum tersebut diterima oleh Mazwan Abdul Manan, Penolong Setiausaha Sulit Perdana Menteri mewakili Perdana Menteri di lobi tingkat 3, Blok Barat, Bangunan Perdana Putra, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan. Dalam sesi perbincangan bersama beliau, Muhammad Faisal Abdul Aziz bersama Tuan Haji Azmi Abdul Hamid yang mewakili Citizen International memberi penekanan kepada beberapa gesaan seperti yang terkandung di dalam memorandum yang diserahkan.

Atas dasar kemanusiaan dan persaudaraan sesama Islam, PKPIM menggesa Malaysia untuk menjadi negara OIC yang pertama menerima penempatan semula pelarian Palestin di Malaysia sepertimana yang telah pun dilaksanakan oleh beberapa negara barat yang lebih dahulu memberi penempatan semula kepada pelarian Palestin di negara mereka. PKPIM turut menuntut Malaysia, sebagai negara yang sering dijadikan contoh di dalam OIC untuk menyeru dan menggesa negara-negara OIC yang lain untuk turut menerima program penempatan semula pelarian Palestin di negara masing-masing.

Penyerahan memorandum tersebut turut disaksikan oleh perwakilan daripada beberapa pertubuhan yang turut hadir memberikan sokongan iaitu Wan Mohamad Wasif Wan Mohamad, Presiden Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM) dan Ahmad Shahir Abdul Aziz, Ketua Penerangan Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak.

No comments: