My Love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 26, 2008

Islah/Tajdid: Realiti Masyarakat Islam


Jika di kaji dari sudut sejarah dan perkembangan Islam, umat Islam sememangnya kuat dari segala aspek jika hendak dibandingkan dengan pemikir-pemikir Barat. Akan tetapi corak pemikiran umat Islam telah dikuasai oleh orang-orang Barat sejak tahun 1960-an lagi. Rata-rata minda umat Islam telah dipengaruhi oleh anasir-anasir dari Barat melalui sifat materialistik, sekularisme dan nasionalisme yang sekarang sudah bermaharajalela di dunia. Aliran-aliran tersebut tidak hanya mengancam kehidupan Islam sahaja, tetapi juga mengancam seluruh umat manusia.

Kita seharusnya menghargai perjuangan Rasulullah dan para sahabat terdahulu ketika mereka bersusah payah menggembangkan ajaran Islam ke seluruh pelusuk dunia. Tetapi sebagai manusia, kita mudah lupa. Pemikiran kita telah dikuasai sepenuhnya. Kita selalu beranggapan yang kuasa Barat lebih kuat. Tidakkah kita sedar, jika semua umat Islam bersatu padu dan berganding bahu kita mampu untuk menjadi kuat seterusnya memartabatkan Islam sebagai agama ikutan di seluruh dunia.

Sebenarnya, pemikiran umat Islam telah dijajah sejak berkurun lamanya. Dalam buku 'Islam in Modern History' yang ditulis oleh Prof. Wilfred Cantwell Smith mengatakan bahawa sekularisme dan westernisme itu sesuai dengan Islam dan 'pembaharuan' yang dibawa oleh Kamal Ataturk di Turki menawarkan model yang paling baik untuk ditiru oleh negara-negara Islam yang lain.

Pembaharuan kepada sesuatu yang baik tidak salah jika ianya belandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi yang menjadi masalahnya sekarang adalah pembaharuan yang tidak mampu memberi impak yang berkesan terhadap pembentukan masyarakat dan kebudayaan. Sekularisme, nasionalisme dan materialisme masa kini diceduk dari falsafah-falsafah yang membangkitkan revolusi Perancis, seperti Voltaire, Rousseau, Montesquieau dan lain-lain. Mereka adalah pembenci-pembenci fanatik terhadap seluruh agama. Marekalah yang bertanggungjawab terhadap adanya keyakinan yang menyatakan bahawa manusia dapat maju dan mencapai keselamatan tanpa Tuhan. Khayalan bahawa manusia tidak bergantung pada Allah dan bahawa Hari Akhirat tidak ada, akan membawa kepada keyakinan bahawa tujuan utama kehidupan umat manusia adalah kemajuan material.

Orang-orang Islam kebarat-baratan yang kekurangan semangat Islam adalah hasil daripada penjajahan Barat atas negara-negara Islam. Pukulan terberat yang telah ditimpakan oleh penjajahan atas kita bukanlah di lapangan politik ataupun ekonomi, tetapi melalui pemikiran dan semangat.

No comments: