My Love...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, September 22, 2009

Sepanjang Ramadhan…


Ramadhan adalah bulan yang paling dinanti-nantikan oleh setiap insan yang beragama Islam. Malam pertama Ramadhan aku sambut dengan solat terawih dan tazkirah ringkas bersama-sama dengan sahabat-sahabat seperjuangan. Sepanjang Ramadhan ini, macam-macam pengalaman yang aku lalui…ada suka, duka, pahit, manis…yang lucu dan mengarut pun ada…

Sepanjang Ramadhan ini juga…aku banyak mengenali hati budi dan ragam perangai sahabat-sahabat. Banyak yang aku kongsikan bersama mereka. Minggu pertama Ramadhan aku demam kerana melayani kerenah sahabat-sahabat…tapi aku gagahkan juga diri untuk berpuasa walaupun sepanjang hari aku habiskan dengan hanya berbaring tanpa mahu pergi ke klinik. Ramai juga yang risaukan aku. Sayang juga mereka pada aku.

Kadang-kadang aku rasa kelakar dan serik untuk bersama dengan ‘mereka’ lagi kerana setiap kali bersama ‘mereka’, aku rasa seperti dibuli walau ada yang mempertahankan aku. Aku bukan jenis yang suka marah dan aku tak suka jadi pemarah. Tapi…disebabkan seorang ni, aku selalu panas hati sepanjang Ramadhan ini. Aku mengaku yang aku gagal mendidik jiwa aku untuk lebih tenang dan sabar…Inilah asam garam kehidupan sebenarnya. Kadang-kadang setiap yang terjadi itu ada kemanisannya.

Ramadhan ini juga…aku sering bersedih hati disebabkan perkara yang kecil. Memang perkara ini kecil, aku pun tak tahu mengapa aku nak terlebih-lebih terasa hati. Dah memang aku ni cepat terasa, nak buat macam mana. Aku gagal mendidik hati untuk jadi lebih tabah. Mungkin diorang buat semua ni demi kebaikan aku. Tapi sebenarnya aku rasa lebih tersisih…bukan ini yang aku mahukan. Kalau ini yang bakal terjadi…aku rela melepaskan ‘ia’ dari dulu lagi. Setelah banyak yang kita lalui bersama…aku dipinggirkan tanpa seorang pun yang perasan. Tak pe lah…kalau ini takdirnya, aku terima dengan hati yang terluka sebab masih belajar untuk redha.

Ramadhan kali ini…aku rasa macam dah raya sebelum waktunya. Mana taknya…asyik memenuhi jemputan untuk berbuka ke sana sini. Boleh dikira dengan jari berapa hari je aku berbuka puasa di bilik…Tu sebabnya bila tiba Syawal, aku tak rasa macam raya…

Ramadhan ini juga aku merasai suatu pengalaman yang sangat melucukan…satu janji temu yang sangat lucu aku kira bertemankan kawan yang gila-gila…jadi aku pun sama gila-gila jadinya. Disebabkan hal ini aku ‘direject’ sebab berperangai seperti budak-budak…huhu.

Apa pun…semua yang terjadi diatas mempengaruhi ‘mood’ aku untuk lebih serius dan fokus dalam berinduksi. Membuatkan aku bertambah menjadi seperti bukan diriku yang sebenar…

Kesimpulannya…Ramadhan kali ini sangat berbeza dengan Ramadhan yang lepas. Aku perlu muhasabah balik diri ini. Dosa pun semakin bertambah…aku perlu koreksi kembali diri ini untuk menjadi lebih baik…Apa pun yang terjadi, madrasah Ramadhan baru sahaja meninggalkan aku. Kesedihan menyelubungi diri…amalan perlu dikekalkan dan dipertingkatkan lagi…

No comments: